Kiállítás-szervezők a hamis termékek visszaszorításáért 1.

  • Nyomtatás

Egy kiállítás résztvevőinek célja új, egyedi termékeik bemutatása, cégük és termékük pozicionálása, partnerszerzés és kapcsolatépítés. 

Mi történik akkor, ha egyes kiállítók olyan termékeket állítanak ki standjaikon, amik nem az ő, hanem egy másik kiállító vagy jogosult szellemi tulajdonát képezik és ezért iparjogvédelmi oltalom alatt állnak?

A magyar kiállítás-szervezők közül először a HUNGEXPO VÁSÁR ÉS REKLÁM Zrt., Magyarország legrégebbi kiállítás-szervező cége ismerte fel a hamisítás elleni küzdelem jelentőségét, és a Hamisítás Elleni Nemzeti Testülettel valamint a NAV-val folytatott konzultációt követően elindította 2013. decemberében hamisítás elleni kampányát „HUNGEXPO A HAMISÍTÁS ELLEN” címmel.

A kiállítás-szervező elemi érdeke pedig saját jó hírnevének, megbízható minősítésének a fenntartása. Ezt oly módon érheti el, hogy a kiállítók érdekeit is e körben a legmesszebbmenőkig képviseli. –

A kiállítóknak természetes érdeke fűződik ahhoz, hogy a hamisítókkal szemben gyorsan, hatékonyan és eredményesen lépjenek fel, már a kiállítás ideje alatt, hiszen a kiállítók pénzt és fáradtságot áldoznak a sikeres megjelenésért, ideérte termékeik iparjogvédelmi oltalmának megszerzését és biztosítását is.

Interjú Dr. Gaál Judit ügyvéddel, a Hungexpo külsős jogi szakértőjével

– Mit tehetnek a magyar kiállítás-szervezők? Létezik-e jó gyakorlat?

– A kiállítóknak természetes érdeke fűződik ahhoz, hogy a hamisítókkal szemben gyorsan, hatékonyan és eredményesen lépjenek fel, már a kiállítás ideje alatt, hiszen a kiállítók pénzt és fáradtságot áldoznak a sikeres megjelenésért, ideérte termékeik iparjogvédelmi oltalmának megszerzését és biztosítását is.

A kiállítás-szervező elemi érdeke pedig saját jó hírnevének, megbízható minősítésének a fenntartása. Ezt oly módon érheti el, hogy a kiállítók érdekeit is e körben a legmesszebbmenőkig képviseli.

A magyar kiállítás-szervezők közül először a HUNGEXPO VÁSÁR ÉS REKLÁM Zrt., Magyarország legrégebbi kiállítás-szervező cége ismerte fel a hamisítás elleni küzdelem jelentőségét, és a Hamisítás Elleni Nemzeti Testülettel valamint a NAV-val folytatott konzultációt követően elindította 2013. decemberében hamisítás elleni kampányát „HUNGEXPO A HAMISÍTÁS ELLEN” címmel.

– Miért fontos egy kiállításon a hamis termékek elleni hatékony fellépés?

– Fontos hozzáadott értéke van. A jóhiszemű kiállítók körében megmutatja, hogy a kiállítás-szervező megbízható, kiváló minőségű kiállításszervezési-szolgáltatást nyújt, így táplálja a kiállítók rendezvénybe vetett bizalmát.

Jogi szempontból pedig növeli a kiállítók, a látogatók és a további közreműködő partnerek jogbiztonságát. A kiállító, ha felfedezi, hogy egy másik standon az ő általa gyártott vagy forgalmazott áru hamisítványával jelenik meg egy cég a kiállításon, tudhatja, hogy nincs egyedül és van kihez fordulnia eligazításért, tanácsért már a kiállítás rövid néhánynapos periódusa alatt is.

A látogatók pedig, akik gyakran nem csupán érdeklődők de sok esetben szakmabeli partnerek is, egyfajta garanciát láthatnak abban, hogy az általuk keresett áru „jogtiszta”. Persze ez a fellépés járhat azzal, hogy egyesek elmaradnak egy kiállításról, mert szándékaik nem egyeznek a hamisítás elleni küzdelemben megfogalmazott célokkal, de úgy gondolom, hogy helyettük öt másik jöhet, akik viszont épp ezt tartják fontosnak.

– Mi a kampány alapüzenete és milyen elemekből áll össze?

– A HUNGEXPO álláspontja szerint egy magas színvonalú kiállításokat szervező cégnek alapvető feladata, hogy minden lehetséges fórumon és dokumentumban rögzítse, hogy kiállításain ellenzi a termékhamisítást és megtesz mindent ennek visszaszorítása érdekében. Ezt több helyen célszerű szerepeltetni, tehát szemződésekben tájékoztatásokban és web oldalon.

Egy körültekintő kiállítás-szervezőnek több feladata van. Először is, a kiállítást megelőzően figyelemfelkeltés és az előzetes tájékoztatás. A kiállítás alatt felmerülő esetleges viták esetén pedig a tanácsadás. A kampánynak számos eleme van. Fontos minden lehetséges fórumon hirdetni a hamisítás elleni harc fontosságát.

Készítettünk egy „HUNGEXPO A HAMISÍTÁS ELLEN” logót, amely minden a kampányhoz kapcsolódó eszközön hirdeti a HUNGEXPO hamisítás elleni hitvallását és a weboldalunkra kihelyeztünk egy bannert is. A kezdőlapról közvetlen linken keresztül tájékoztatjuk kiállítókat és a látogatókat: hová fordulhatnak, mit tehetnek.

Végül, de nem utolsó sorban a fellépés jogi hátterét megalapozza, hogy a HUNGEXPO a kiállítókkal kötendő általános szerződési feltételeket is módosította. A feltételek között rögzítjük ezen túl, hogy a HUNGEXPO minden lehetséges módon fellép a hamisított áruk kiállításával szemben.

Az interjú folytatása következik.

Forrás: /Hamisítás Elleni Nemzeti Testület/

Fotó: JAF